A Városmajori Gimnázium
Sokprofilú Pedagógiai Programja
Mottó
ha azt akarod, hogy gondoljanak Rád: vigyél virágot
ha azt akarod, hogy emlékezzenek Rád: ültess fát
és ha azt akarod, hogy soha ne tudjanak elfelejteni: nevelj embert!
Tartalomjegyzék
- 1. A Városmajori Gimnázium Sokprofilú Pedagógiai Programja
- 2. Bevezetés
- 2.1. Alapítóink célkitűzései
- 2.2. Eltelt 15 év?
- 3. A Városmajori Gimnázium öndefiníciója
- 4. A VMG sokprofilú képzési rendje
- 4.1. A középiskolai pedagógia jelentős kérdései
- 4.2. Pedagógiai alapelveink
- 4.2.1. Az iskolában folyó oktatás és nevelés céljai
- 4.2.2. A személyiség formálásának, a képességek fejlesztésének területei
- 4.2.3. A tanítás didaktikai alapelvei
- 4.3. Az iskola képzési módja
- 4.3.1. A négyosztályos képzés vázlatos áttekintése
- 4.3.2. A hatosztályos képzés vázlatos áttekintése
- 4.4. A természettudományos és idegen nyelvi képzés
- 4.4.1. Az első szakasz: a 9-10. osztály
- 4.4.2. A második szakasz: a 11-12. osztály
- 4.5. A művészeti oktatás
- 4.5.1. Rajz- és vizuális nevelés
- 4.5.2. Ének-zene
- 4.5.3. Emeltszintű humán képzés
- 4.6. A tanulói óraszámok alakulása
- 4.6.1. Óratervek
- 4.6.2. Tantervek
- 4.6.3. Az osztályba és csoportba sorolás elvei és rendje
- 4.7. A tankönyvek, taneszközök kiválasztásának elvei
- 4.8. Helyi sajátosságok, épület, elrendezés
- 4.8.1. A központi tér (aula)
- 4.8.2. A szaktantermek
- 5. A számonkérés, az értékelés és az osztályozás rendje
- 5.1. Az osztályozás rendszere
- 5.2. A számonkérések módjai
- 5.2.1. Az órai szóbeli felelet
- 5.2.2. A felelet értékű röpdolgozat
- 5.2.3. A témazáró dolgozat
- 5.2.4. Az elmaradt dolgozatok pótlása
- 5.2.5. Javító témazáró dolgozat
- 5.2.6. Kiselőadás
- 5.2.7. A tanórán kívüli beszámoltatás
- 5.2.8. Projektmunka értékelése
- 5.2.9. A kis-érettségi vizsga
- 5.2.10. Próba-érettségi
- 5.2.11. Az osztályozóvizsga
- 5.2.12. A különbözeti vizsgák
- 5.2.13. Az érettségi vizsga
- 5.2.14. Országos tanulmányi versenyek
- 5.2.15. Házi feladat, házi dolgozat
- 5.2.16. A pótvizsgák, javítóvizsgák
- 5.3. Követelmények (a jegyek megállapítása)
- 5.3.1. A félév végi osztályzat megállapításának a módja
- 5.3.2. Az év végi osztályzat megállapításának módja
- 5.3.3. Aktivitás és szorgalom értékelése
- 6. Az iskola hagyományai
- 6.1. Szervezeti hagyományok
- 6.1.1. Iskolai szolgáltatások
- 6.1.2. Az iskola által felajánlott térítéses foglalkozások
- 6.1.3. Az iskola élete a tanítás nélküli szünetekben (nyári szünet, táborok, kirándulások)
- 6.2. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok
- 6.2.1. Diákönkormányzat (DÖK)
- 6.3. Segítő programok
- 6.3.1. A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységek
- 6.3.2. A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenység
- 6.3.3. A gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok
- 6.3.4. A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő program
- 6.3.5. A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenység
- 6.4. Kapcsolattartás és együttműködés
- 6.4.1. A szülő, a tanuló és a pedagógus együttműködésének formái
- 6.4.2. Kapcsolattartás elektronikus módjai
- 6.4.3. A kapcsolattartás továbbfejlesztésének lehetőségei
- 7. Speciális programok 35
- 7.1. Egészségnevelési program 35
- 7.1.1. Az egészségfejlesztés 35
- 7.1.2. Az iskola, mint az egészségnevelés színtere (iskolai feladatok) 36
- 7.1.3. Oktatási, nevelési terv 36
- 7.1.4. Tájékoztató fórumok 37
- 7.1.5. "Rejtett" a tanterv (Tárgyi környezet) 37
- 7.1.6. Segítő kapcsolatok 37
- 7.1.7. Kortárs hatások az egészségfejlesztésben 38
- 7.1.8. Mindennapi testedzési program 39
- 7.1.9. A tanulók fizikai állapotának méréséhez szükséges módszerek 40
- 7.1.10. Könnyített testnevelés 40
- 7.2. Környezeti nevelés 41
- 7.2.1. Célok, alapelvek 41
- 7.2.2. A környezeti nevelés színterei 41
- 7.2.3. Fejlesztési lehetőségek a környezeti nevelés terén 42
- 7.3. Fogyasztóvédelmi ismeretek 42
- 7.4. A projektoktatás 43
- 8. A Pedagógiai Program érvényessége 44
- 8.1. A pedagógiai program érvényességi ideje 44
- 8.1.1. A pedagógiai program értékelése, felülvizsgálata 44
- 8.1.2. A pedagógiai program módosítása 44
- 8.2. A pedagógiai program nyilvánosságra hozatala 44
- 9. Legitimációs záradék 45
- 10. Mellékletek 46